Chrám Zvěstování Panny Marie

ŠTERNBERK

Historie chrámu Zvěstování Panny Marie je úzce svázána s existencí augustiniánského kláštera ve Šternberku. Kanonie Zvěstování Panny Marie, kterou 4. března 1371 založil tehdejší majitel šternberského panství Albert II. ze Šternberka, arcibiskup v Magdeburgu a rádce císaře Karla IV., byla vůbec první moravskou fundaci. Řád augustiniánů se do nového konventu přemístil v 80. letech 14. století. Klášterní komplex již tehdy tvořil gotický dvoulodní kostel Zvěstování Panny Marie, k němuž na jižní straně přiléhala křížová chodba a menší klášterní budovy.

Následující dvě století ani životu řádu, ani urbanistickému rozvoji kláštera příliš nepřály. V 1. polovině 15. století během husitských válek byly gotický kostel i klášter silně poškozeny. Následná desetiletí postupné obnovy nakonec zhatil požár v roce 1538, kdy celý komplex prakticky lehl popelem. Do řeholního života řádu rovněž silně zasáhl odklon k protestantismu ve druhé polovině 16. století. Stavba nového kostela Zvěstování Panny Marie byla iniciována až v roce 1775 šternberským rodákem, proboštem Aureliem Janem Augustinem. Pozdně barokní sakrální stavba s klasicistními prvky se realizovala v letech 1775–1783 podle projektu Františka Antonína Grimma. Kostel byl vysvěcen v listopadu roku 1783, pouhý rok před zrušením kláštera na základě vydaných dekretů císaře Josefa II.

Navzdory své pohnuté historii představuje chrám Zvěstování Panny Marie jednu z nejvýznamnějších staveb doznívajícího baroka na Moravě, a to jak svými kvalitami architektonickými, tak svou výzdobou vzniklou za účasti předních moravských umělců té doby – sochařů Ondřeje Schweigela, Jana Michaela Scherhaufa a Jana Václava Prchala a malíře Franze Antona Sebastiniho (Františka Antonína Šebesty), jehož rokoková výmalba interiéru je největším a zároveň posledním freskovým dílem tohoto prostějovského malíře. Hlavní oltářní obraz namaloval Antonín Lublinský, obrazy bočních oltářů Josef Winterhalter a Leopold Kupelweiser.

Zajímavou prostorou kostela je boční kaple Panny Marie Pomocnice. Určená jako místo posledního odpočinku zakladatelů kanonie Alberta II. a Petra ze Šternberka byla v souvislosti s interpretací tamní Sebastiniho nástropní freskové výzdoby místem silného kultu Panny Marie Pomocnice – ochránkyně obyvatel města před válkou a morem. Ostatně již v roce 1719 nechal na náměstí pod kostelem postavit Josef z Lichtenštejna mariánský sloup, jako připomínku záchrany města před morovou epidemií v letech 1715–1716. Hlavní oltářní obraz kaple je barokní kopií pasovské Madony s dítětem od Lucase Cranacha St.. Malba pochází ze staršího konventního kostela a je dílem malíře Jana Kryštofa Handkeho. Vzácnou památkou je tzv. Šternberská madona, kamenná socha z konce 14. století, patřící do okruhu tzv. krásných madon.

Nadcházející koncerty

Praktické informace

nefunguje

nnnnn

  • Item #1
    $12
    Lorem ipsum dolor sit amet, mea ei viderer probatus consequuntur, sonet vocibus lobortis has ad. Eos erant indoctum an, dictas invidunt est ex, et sea consulatu torquatos. Nostro aperiam petentium eu nam, mel debet urbanitas ad, idque complectitur eu quo. An sea autem dolore dolores.