HER COUNTRY:

Baborák Ensemble, Bella Adamova - mezzosoprán, Nikol Bóková - klavír, Radek Baborák - umělecký vedoucí

30. 9. 2024 v 19:00

Kostel Zvěstování Panny Marie

Šumperk

Závěrečný koncert festivalu bude ve znamení skladby Nikol Bókové HER COUNTRY, která tematicky vychází z Mé vlasti B. Smetany, ale originálně, vlastní cestou. Bude se tedy jednat o čtvrté provedení této Smetanovy skladby, i když se jedná jen o inspiraci. Večerem zazní ještě jedinečné písně Hectora Berlioze Letní noci se sólistkou Bellou Adamovou, nastupující hvězdou operního nebe.

Program:

Délka koncertu: 70 minut

Vstupenky

Hlavní partner koncertu
Partner koncertu

Záštitu nad koncertem převzal starosta města Šumperka Mgr. Miroslav Adámek.

Baborák Ensemble

BABORAK ENSEMBLE založil hornista a dirigent Radek Baborák. Jeho členy spojuje radost ze vzájemného sdílení hudby mistrů čtyř stylových období, enthusiasmus při objevování neznámých skladeb a hledání osobitého, netradičního vyznění kompozic, které jsou ensemblu dedikovány, nebo autorsky upraveny. Jádrem komorního souboru je lesní roh a smyčcové kvarteto, hrající ve složení Dalibor Karvay, Martina Bačová-housle, Karel Untermüller-viola, Hana Baboráková-violoncello. Již od prvních koncertů a projektů se tato formace rozšiřuje podle repertoárových a stylových potřeb jednotlivých skladeb.

BABORAK ENSEMBLE spolupracuje s řadou výjimečných muzikantských osobností, koncertními mistry a hráči Berlínské, Mnichovské, České Filharmonie jakými jsou Lorenz Nasturica, Wilfried Strehle, Wenzel Fuchs, Benze Boganiy, Jana Boušková. S BABORAK ENSEMBLE rovněž vystupují spřízněné české soubory jako Epoque quartet, Clarinet factory. Nedílnou součástí je spolupráce se skladateli, mezi které patří Miloš Bok, František Šterbák, Tomáš Ille, Ondřej Brousek.

BABORAK ENSEMBLE pravidelně vystupuje na festivalech Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mitte Europa, Janáčkův festival, Lipa Musica, Grünwalder Musiktage, Concerts in St. Donat Zadar, na koncertech v Japonsku v prestižních sálech Kitara Saporo, Tokyu, Osace, Mitu. Jako residenční soubor se představil v řadě koncertů v klášteře Sv. Anežky v Praze. Svůj poslední projekt ORQUESTRINA pokřtil ve vyprodaném komorním sále Berlínské filharmonie.

BABORAK ENSEMBLE realizoval řadu pozoruhodných nahrávek. Pro japonskou společnost Exton debutové CD s průřezem repertoiru-Mozart, Beethoven, Krol, Turner. Album „QuattroStagionni“ představilo italskou hudbu Vivaldiho, Coreliho, Donizettiho, Sinigalii, Roty a bylo vyznamenáno cenou japonských kritiků. Pro Suprafon natočil soubor skladby Bohuslava Martinů, Ch. Koechlin, Carl Nielsen. CD „Orquestrina“ vydalo nezávislé nakladatelství Animalmusic a obsahuje úpravy děl Astora Piazzolly-Historire du Tango, Ravel-Bolero, Fauré-Pavana.

„Je jiná, na první poslech rozpoznatelná a výjimečná: má volný a tvárný vokál, pohrává si s jeho rozpínavostí v prostoru, užívá si svobodné tvoření právě teď.“ (Michaela Vostřelová, Aktualně.cz)

S přirozenou lehkostí se Bella Adamova (mezzosoprán) pohybuje v různých hudebních obdobích, žánrech a kulturách, nicméně středobodem jejího uměleckého zájmu je píseň. Její repertoár sahá od barokních skladeb až po skladby současné (včetně skladeb napsaných přímo pro ni) a zahrnuje německé písně a ruské romance.

S hluboce a promyšleně zpracovanými písňovými recitály vystoupila na významných pódiích a festivalech, jako je Pražské jaro, HeidelbergerFrühling, Svatováclavský hudební festival (SHF), festival Music is… a Villa Senar, švýcarská rezidence Sergeje Rachmaninova.

Bella Adamova má na svém kontě mnoho ocenění z prestižních mezinárodních písňových soutěží. Společně s pianistou Malte Schäferem jsou laureáty mezinárodní soutěže Franz Schubert a moderní hudba ve Štýrském Hradci v kategorii „písňové duo“. Získala také nejvyšší ocenění v Mezinárodní soutěži Roberta Schumanna (2021), cenu Waltera a Charlotte Hamelových v soutěži BundeswettbewerbGesang v Berlíně, ocenění za provedení české písně (Czech Song Prize) v rámci Cen Emy Destinnové v Londýně a cenu Nadace Bohuslava Martinů v Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka.

Hudební časopis BBC ji nedávno označil za vycházející hvězdu. Bella zpívá a improvizuje v duu s klavíristou Michaelem Geesem, s nímž v roce 2019 vydala první společné album Blooming. Jejich druhé CD s názvem There is home (2023) se zabývá hledáním domova a definováním tohoto pojmu či pocitu. Album přináší netradiční pojetí, v němž se volně prolínají písně Pavla Haase, Benjamina Brittena, Gustava Mahlera a Modesta Petroviče Musorgského, které jsou organicky prokládány improvizacemi na vybrané básně.

Bella se také věnuje opernímu a oratornímu repertoáru. V roce 2022 získala hlavní cenu v kategorii oratorium v mezinárodní pěvecké soutěži v ’s-Hertogenbosch. V letošní sezóně zazpívá altová sóla v Mahlerově 2. symfonii se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a Tomášem Braunerem, de Fallově El amor brujo s Filharmonií Bohuslava Martinů a Robertem Kružíkem a Janáčkově Glagolské mši. Na operních scénách se objeví v Theater Bielefeld v Carmen jako Mercédès a v Národním divadle v Praze jako Třetí lesní žínka v nové inscenaci Rusalky (režie duo SKUTR/dirigent Tomáš Netopil).

Mezzosopranistka Bella Adamova se narodila v Grozném a vyrůstala v Praze. Hudební studia absolvovala v Londýně, Kolíně nad Rýnem, Basileji a Hannoveru a další vzdělání získala v Tanglewood Music Center, Royaumont Foundation a Lied Basel. Bella měla tu čest učit se mimo jiné od Anne Sofie von Otter, Christopha Prégardiena, Thomase Hampsona, Simona Keenlysidea, Jana PhilipaSchulzeho, Dawn Upshaw, Christiana Immlera a Kateřiny Knežíkové.

youtube.com/@adamovabella

Nikol Bóková je pianistka, skladatelka a vydavatelka. Během svých studií klasické klavírní interpretace se seznámila s literaturou od staré hudby až po současnost, a v této oblasti se stala středem jejího největšího zájmu hudba přelomu 19. a 20. století. Ke konci svých studií začala tvořit svou vlastní autorskou hudbu a záhy, roce 2019, vydala své debutové album, které bylo velmi příznivě přijato a stalo se prvním krokem na cestě, která zahrnuje již šest autorských alb. Hudba Nikol Bókové se rozkládá napříč žánry, od klasické hudby, přes jazz až po populární hudbu, a získává uznání odborné kritiky i posluchačů.

Nikol Bóková byla oceněna několika prestižními cenami a nominacemi, včetně ceny Anděl české hudební akademie. V roce 2021 spolu se svým manželem Janem Bókem Valou založili vydavatelství Soleil et Pluie (Slunce a Déšť), které již vydalo pět hudebních titulů.

Nikol aktivně koncertuje se svoji autorskou hudbou i s klasickým repertoárem, spolupracuje s předními českými orchestry a ansámbly, s jejími uskupeními (Solo, Trio, Quartet, Quintet) vystupuje na nejrůznějších typech pódií pro pestrý rozptyl posluchačů. Její nejnovější cyklus Her Country Nikol zkomponovala ku příležitosti oslav roku české hudby.

Skladby Nikol Bókové jsou přesně vybroušenými formálně jednoduchými miniaturami, v nichž lze nalézt stopy harmonické a melodické rafinovanosti klasické klavírní literatury a rovněž její klasickou interpretací definovaný způsob hry, dokonalá technika a dynamika úhozu jsou ve světě jazzového klavíru unikátní. Nikol Bóková ve své autorské tvorbě svobodně a bez jakýchkoli předsudků překračuje hranice hudebních žánrů, fascinovaná možnostmi, které jí nabízí.

Narodil se 11. března 1976 v Pardubicích, v rodině s bohatou muzikantskou tradicí. Již od svých osmi let se intenzivně věnoval studiu hudby a hře na lesní roh, pod vedením profesora Karla Křenka. První úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Za krátký čas se stal vítězem prakticky všech národních soutěží, absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concertino Praga (ve 12 letech) a o tři roky později i vítězem Pražského jara.

Od čtrnácti let studoval na Pražské konzervatoři ve třídě profesora Bedřicha Tylšara. V této době se také s úspěchem zúčastnil mnoha mezinárodních soutěží a obdržel mnohá ocenění. Do současného výčtu úspěchů tak patří: Pražské jaro 1991 (III. cena), Mezinárodní rozhlasová soutěž UNESCO (1993), Ženevská soutěž 1993 (II. cena, první neudělena), Soutěž ARD v Mnichově 1994 (I. cena), Markneukirchen 1994 (I. cena), Ocenění Grammy Classic pro Českou republiku 1995, Cena Davidoff 2001, Mostly Classic Award 2002.

Jako sólohornista vystupuje R. Baborák s řadou renomovaných českých i zahraničních těles a dirigentů. Mezi nejznámější bezesporu patří Berlínská, Londýnská, Česká, Mnichovská, Petrohradská a Tokijská filharmonie; Bavorský rozhlas, Bamberští symfonikové, Orchestre National de Lyon, Bachakademie Stuttgart a Mozarteum Salzburg. „Tento umělec je fenomén…“, psaly noviny po jeho výjimečném vystoupení s Bamberskými symfoniky na Mozartově festivalu ve Würzburgu v červenci 2001. Za koncert s Mnichovskou filharmonií vedenou dirigentem Jamesem Levinem obdržel ocenění „TZ – Rose“. Jeho koncerty s Londýnskou filharmonií ve vyprodané St. Alban’s Cathedral a Royal Festival Hall byly publikem a kritikou přijaty s obrovským nadšením. Japonské turné R. Baboráka v létě 1997 bylo natolik úspěšné, že je od té doby pravidelným hostem hudebních událostí v této zemi. Mnohé jeho koncerty byly přenášeny televizní stanicí NHK. V roce 1998 byl pozván dirigentem Seiji Ozawou do orchestru Saito Kinen, který koncertoval u příležitosti zahájení zimních olympijských her v japonském Naganu. Se stejným souborem účinkoval 1. ledna 2000 na novoročním galakoncertu v hlavním městě Tokiu. Od té doby patří R. Baborák mezi stálé členy orchestru.

R. Baborák je mimo jiné vášnivým komorním hráčem. Často hostuje s kvintetem Afflatus (1. cena ze soutěže ARD v Mnichově), ale také i s jinými uznávanými soubory a renomovanými interprety, po celém světě. V roce 1996 byl pozván na festival komorní hudby do japonské Jamagaty a Kitakyushu, který uspořádala International Horn Society. Nově je mu stále častěji nabízena spolupráce na komorních projektech v Paříži (např. k desátému výročí koncertů v zámku Louvre). Jeho repertoár zahrnuje díla různých období, jak virtuózní koncerty barokní a klasické (Förster, Telemann, Mozart, Haydn a jiní), tak i velké romantické a moderní skladby (Weber, Schumann, Saint-Saëns, Strauss, Gliere, Pauer, Marti). Mezi své celovečerní recitály s klavírem často zařazuje skladby L. v. Beethovena, Donzi, Dukase, Nizzi, Hindemita.

Radek Baborák se také zasloužil o rozšíření hornové literatury, neboť sám aktivně přepisuje a hraje díla, která byla původně zkomponována pro jiné hudební nástroje, např. sonáty J. S. Bacha pro violoncello a violu da gamba, které také s velikým úspěchem natočil.
Jako orchestrální hráč začínal v době studií pod taktovkou Karla Bělohlávka. Již v osmnácti letech zastával místo prvního hornisty České filharmonie (spolu se Zdeňkem Tylšarem), které mu bylo nabídnuto zcela výjimečně bez konkurzu. Po dvouletém působení odešel na post sólohornisty do Mnichovské filharmonie pod vedením Jamese Levina, kde setrval do roku 2000. V letech 1998-2000 rovněž vyučoval, po svém předchůdci Hermannu Baumannu na místě hostujícího docenta Nadace Artura Toscaniniho v Boloni. V posledních letech se vyvinul přátelský vztah mezi R. Baborákem a jeho velmi váženým kolegou prof. Hermannem Baumannem, který o nahrávce Rosettiho hornového koncertu prohlásil: „Radek Baborák nás uvádí do slavnostní nálady 18. století. Poslech jeho mazlivého zvuku a lehkost, s níž tvoří jednotlivé tóny, je pro uši mimořádné potěšení. Citlivý a výrazný přednes nechává hornu zpívat. Z jeho interpretace zní přirozená síla a naivní prostota…“

nefunguje

nnnnn

  • Item #1
    $12
    Lorem ipsum dolor sit amet, mea ei viderer probatus consequuntur, sonet vocibus lobortis has ad. Eos erant indoctum an, dictas invidunt est ex, et sea consulatu torquatos. Nostro aperiam petentium eu nam, mel debet urbanitas ad, idque complectitur eu quo. An sea autem dolore dolores.