MORAVSKÉ INSPIRACE:
Afflatus Quintet, ČaroTaj
15. 7. 2024 ve 20:00
Program koncertu je inspirován moravským folklórem. V programu účinkuje světoznámé dechové kvinteto Afflatus Quintet a uskupení ČaroTaj, které tvoří zpěvačky Jitka Novotná a Taťána Rozkovcová, violoncellista Jan Keller, fagotista Ondřej Rozkovec a basklarinetista Petr Valášek. Co se stane, když se spojí vynikající umělci v jeden soubor, již víme. Ale co se stane, když se spojí v jednom programu dva vynikající soubory, můžeme poznat na tomto koncertě.
Program:
- Afflatus Quintet
- L. Janáček: Lašské tance
- L. Janáček: Dechový sextet Mládí
-
ČaroTaj - Byla láska / Maliny
- Hledajte ně, hledajte
- Pasol Jano
- Aj, ženy, ženy
- Rostú, rostú, rostú
- Ej, pod močiarom
- Búvaj, že mi búvaj
- V javorových horách
- Pri trenčanskej skale
-
Afflatus Quintet + ČaroTaj - Šak sa ně
- Děvča šaty pere
- Aj, čo je to za tajomná láska
Délka koncertu: 70 minut bez přestávky.
Vstupné
Afflatus Quintet
Účinkují:
Roman Novotný – flétna
Jana Brožková – hoboj
Vojtěch Nýdl – klarinet
Ondřej Rozkovec – fagot
Radek Baborák – lesní roh
V roce 1995 se sešla pětice pozoruhodných muzikantů a vytvořili komorní soubor Afflatus Quintet. Hned o rok později, v říjnu 1996 se etablovali na mezinárodní scéně v rámci komorního cyklu lipského Gewandhausu. (Mezi dalšími hosty této exkluzivní série byla kvinteta Berlínských a Vídeňských filharmoniků.) Umělecká dráha souboru záhy dospěla k metě nejvyšší, k vítězství v prestižní Mezinárodní soutěži ARD v Mnichově (1997).
Následovala řada úspěšných koncertů u nás i v zahraničí (Berlín, Stuttgart, Mnichov, Hamburg, Brusel, Paříž, mezinárodní festivaly ve Finsku, Švýcarsku a německé Schleswig-Holstein, Rheingau, Bad Hersfeld, Augsburg). Zvláště se mezi nimi vyjímají vystoupení na festivalech Pražské jaro (koncert z roku 2015 byl živě natáčen Českou televizí), Struny podzimu, dále na festivalech Concentus Moravia, Janáčkovy Hukvaldy, Janáčkův máj, Moravský podzim, Smetanova Litomyšl.
Památné jsou koncerty ve Dvořákově síni Rudolfina, ať už se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, s klavíristou Gerhardem Opitzem, nebo ty, které organizoval Český spolek pro komorní hudbu, jenž udělil souboru Afflatus Quintet Cenu roku 1998 za mimořádné interpretační mistrovství zejména v hudbě 20. století. Toto ocenění získal Afflatus Quintet i v roce 2003 (za interpretaci Dvořákova „Amerického“ kvartetu op. 96 v úpravě pro dechové kvinteto), a stal se tak prvním souborem v historii, který cenu obdržel dvakrát. V sezoně 2011/2012 byl Afflatus Quintet rezidenčním souborem ČSKH.
Rok 2000 přinesl souboru japonský debut a následnou intenzivní spolupráci s japonskou nahrávací firmou Octavia Records. Během tamních turné vystoupili mj. v prestižní Suntory Hall v Tokiu (2002). Některé z programů vysílala i japonská televize, mj. i ty, na kterých se hráči kvinteta Afflatus představili rovněž jako sólisté v koncertech W. A. Mozarta za doprovodu Pražského komorního orchestru a Yomiuri Symphony Orchestra. V Tokiu provedl Afflatus Quintet v rámci mozartovských oslav také jeho Symfonii Concertante s předními japonskými orchestry. Součástí turné byly i mistrovské kurzy na prestižní universitě Toho Gakuen v Tokiu. V září 2012 se soubor představil v Austrálii ve známé budově Opery v Sydney.
Diskografie souboru Afflatus Quintet dosud čítá šest alb, na kterých zní hudba českých, francouzských a německých autorů. CD Supraphonu „Mozart“ se dostalo do finální nominace na cenu Zlatá Harmonie 2003.
Všichni členové souboru Afflatus Quintet, flétnista Roman Novotný (ČF), hobojistka Jana Brožková (ČF), klarinetista Vojtěch Nýdl (SOČR a PKF), fagotista Ondřej Roskovec (ČF) a bývalý sólohornista Berlínských filharmoniků a dirigent Radek Baborák se rovněž intenzivně věnují pedagogické činnosti.
ČaroTaj
…v tom názvu je kouzlo rodného kraje zpěvaček Taťány a Jitky. Jsou tam ohlasy dětství prožitého mezi folkloristy v čele s výrazným tatínkem, primášem a zpěvákem jiskřivého hlasu Lubomírem Málkem.
Jeho hudební cítění a nezaměnitelné frázování se silně vepsaly do uší posluchačů i duší a projevu jeho dcer. Zůstaly tam i po přesunu ze Slovácka do Prahy, kde se obě sestry věnují vlastním profesním cestám, ale v mozaice jejich aktivit stále zůstával prostor, který vybízel k zaplnění.
A tak se Taťána Roskovcová a Jitka Novotná potkaly v roce 2022 s báječnými muzikanty, basklarinetistou Petrem Valáškem, fagotistou Ondřejem Roskovcem a violoncellistou Janem Kellerem, interprety klasiky i jazzu, kteří se s gustem nechávají okouzlovat a inspirovat písničkami jejich rodného kraje.
Taťána Roskovcová (roz. Málková)
Absolventka Konzervatoře P. J. Vejvanovského v Kroměříži (obor housle) a Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni (sólový zpěv – hudební výchova) působila dvě dekády jako vokalistka Karla Gotta. V letech 2004-2007 byla členkou dámského vokálního tria u Ondřeje Havelky a jeho orchestru Melody Makers. Od roku 2013 zpívá v jazzové formaci Prime Time Voice a příležitostně se věnuje také sólovým projektům. Na oddělení populární hudby Pražské konzervatoře vyučuje sólový zpěv.
Jitka Novotná (roz. Málková)
Vystudovala muzikologii, němčinu a hudební výchovu na Masarykově univerzitě. Od roku 2000 působí v Českém rozhlase, v současnosti jako moderátorka, autorka a dramaturgyně. Externě spolupracuje i s Českou televizí. Vedle moderování koncertů, festivalových večerů a dalších kulturních událostí se realizuje jako scénáristka dokumentů. Profesní zkušenosti zúročila nejen na pódiích, ale i ve třech knihách rozhovorů (Když vaří múzy, Stříbrný vítr 1 a 2).
Petr Valášek
Působí v Orchestru Karla Vlacha jako basklarinetista a tenorsaxofonista, spolupracuje s interprety převážně jazzovými, k čemuž ho předurčují jeho mimořádné improvizační a multiinstrumentální schopnosti. Pro jeho všestrannost a hudební kvality ho na záskok vyhledávají i rockeři. Hrál třeba s Romanem Dragounem. Je členem souboru Clarinet Factory. Vystudoval Konzervatoř Pardubice u Ludvíka Posekaného a Hudební fakultu AMU u Petra Čápa. Sám už řadu let vyučuje hru na saxofon na Konzervatoři Plzeň.
Ondřej Roskovec
Absolvent Pražské konzervatoře u Jiřího Formáčka a HAMU u Jiřího Seidla a Františka Hermana působil v letech 1989-1993 v Českém nonetu. Od roku 1993 je členem České filharmonie, od roku 2000 ve funkci sólofagotisty. Spoluzaložil komorní soubor Afflatus Quintet, s nímž získal 1. cenu v prestižní mezinárodní soutěži ARD v Mnichově. Jako sólista se představil na dvou CD. Od roku 2002 vyučuje hru na fagot na Pražské konzervatoři a příležitostně je zván i do zahraničí (Royal Academy of Music v Londýně nebo Hochschule für Musik v Hannoveru). Je jedním ze zakladatelů Letní fagotové akademie v Ratajích nad Sázavou.
Jan Keller
Po studiích na Pražské konzervatoři u Jaroslava Kulhana absolvoval HAMU pod vedením profesora Josefa Chuchra. Sám pedagogicky působil na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze (2006-2022). V letech 1998-2010 byl členem SOČRu, od ledna 2011je členem České filharmonie. Velmi rád se věnuje hudbě komorní (a další), ale důležitou protiváhou ke klasice je pro něj vystupování s jazzovými formacemi, kde může střídat violoncello s baskytarou. Za všechny uveďme jeho vlastní kapelu Noční Optika, dále spolupráci se zpěvačkou Janou Koubkovou v jejím kvartetu nebo soubor Transitus Irregularis, který se pohybuje na rozhraní barokní a jazzové hudby.