VIVAT HÄNDEL:
Musica Florea
14. 9. 2025 v 19:00
Ve své době byl chebský skladatel František Xaver Habermann svými obdivovateli nazýván „českým Händelem“. Za svůj život si získal uznání ve Španělsku a Francii, aby se na sklonku svého života vrátil do rodného Chebu. Ale i samotný G. F. Händel si nesmírně cenil díla Fr. Habermanna a některá jeho témata z jeho mší použil a zpracoval. Händel ač Němec se na počátku 18. století etabluje v Anglii a stává jedním z nejdůležitějších skladatelů této země.
Program:
- F. X. Habermann: Sbírka mší Philomela (novodobá premiéra)
-
G. F. Händel: Pohřební anthemy královny Karoliny -
G. F. Händel: Zadok the Priest
Délka koncertu: 70 minut
Vstupenky
Musica Florea
Soubor Musica Florea byl založen roku 1992 violoncellistou a dirigentem Markem Štrynclem jako jeden z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené interpretace v České republice. Hra na dobové nástroje podložená studiem dobových pramenů a estetiky, badatelská činnost a kreativní oživování zapomenutých interpretačních stylů i prostředků se staly základními charakteristickými rysy ansámblu.
Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, oratorní i operní od počátků baroka až po 20. století.
Musica Florea hostovala od počátku své existence na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly (např. Magdalena Kožená, Philippe Jaroussky, Nancy Argenta, Véronique Gens, Paul Badura – Skoda, Susanne Rydén, Peter Kooij, Gianluca Capuano, Furio Zanasi, Martina Janková, Lorenzo Charoy, The Orlando Consort, Les Pages & les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles, Le Poème Harmonique ad.) a obdržela řadu prestižních ocenění (např. nejvyšší ohodnocení Diapason d’Or, cenu Zlatá Harmonie, ocenění Cannes Classical Award ad.).
Od roku 2002 soubor pořádá vlastní koncertní řady, ve kterých klade důraz na prezentaci nově objevených skladeb i skladeb již známých, které si ale zasluhují návrat k interpretační původnosti. Musica Florea je též iniciátorem nastudování oper a baletů především období baroka, často v novodobých premiérách (např. balet J. Starzera La guirlande enchantée, světová premiéra Armidy G. Scarlattiho, balet Opuštěná Didó G. Angioliniho, opera J. J. Fuxe Costanza e Fortezza, opera G. F. Händla, F. Bononciniho a F. Amadeiho Muzio Scevola, která měla novodobou premiéru na festivalu Händel-Festspielle, divadelní slavnost Phasma Dionysiacum Pragense, ad.). V roce 2014 přispěla ke vzniku unikátního převozného barokního divadla Florea Theatrum vytvořeného dle dobových principů.
Musica Florea se od roku 2004 systematicky věnuje provádění romantické symfonické hudby na dobové nástroje v původní interpretaci (mj. komplet nahrávek symfonií A. Dvořáka pro Arta Records).
Rozsáhlé oratorní skladby či mše pak realizuje Musica Florea ve spolupráci s vlastním sborem Collegium Floreum, který také založil a jako sbormistr vede Marek Štryncl.
Marek Štryncl
Dirigent, violoncellista a sbormistr Marek Štryncl (1974, Jablonec n. N.) zastával již během studia na konzervatoři v Teplicích funkci koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou AMU v oboru dirigování (2002) a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zároveň se zúčastnil mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci.
Marek Štryncl spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly a sólisty (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, The New Israeli Vocal Ensemble, Boni Pueri, Orlando Consort, Pražský komorní sbor, Les Musiciens du Paradis, Pražská komorní filharmonie ad.). Jeho repertoár zahrnuje tvorbu od raného baroka až po romantismus a soudobé skladby.
Zájem o dobovou interpretaci přivedl Marka Štryncla v roce 1992 k založení souboru Musica Florea, s nímž oživuje zapomenuté autory zejména českého baroka a klasicismu. Je dramaturgem pravidelných koncertních řad v Praze a celé České republice. Vedle sólové a komorní hry na violoncello se příležitostně věnuje kompozici. Účinkoval na prestižních festivalech (např. Pražské jaro, Rezonanzen Wien, Festival van Vlaanderen Brugge, Tage alter Musik Sopron, Tage alter und neuer Musik Regensburg, Struny Podzimu, Concentus Moraviae). Nahrál desítky kompaktních disků, z nichž mnohé získaly vrcholná ocenění (Diapason 1994, Zlatá Harmonie 1997, Cannes Classical Award 2003). Nevyhýbá se ani experimentálním projektům, kam patří např. spolupráce se zpěvačkou Ivou Bittovou (V. Godár – Mater, EMC, 2007), nebo provádění romantické symfonické hudby na dobové nástroje v původní interpretaci (A. Dvořák, Arta Records 2009-2020). Vyučuje dirigování a sbormistrovství na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a barokní violoncello na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a působí jako umělecký ředitel Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích. Okouzlení poetikou dobových divadel ho přivedlo k vytvoření unikátního převozného barokního divadla Florea Theatrum, které bylo slavnostně uvedeno do provozu v roce 2014 a ve kterém s velkým úspěchem provedl spolu s Musicou Floreou a předními sólisty velké množství jevištních děl 17. a 18. století v českých či novodobých světových premiérách.