ANDĚLSKÉ HLASY:
Drei Engel
18. 6. 2023 v 16:00
sdílet
Andělská hudba v podání andělských hlasů Pavly Radostové, Lucie Netušilové Karafiátové a Markéty Klaudové Böhmové. Program představí duchovní lamentace a responsoria převážně z dílny francouzských barokních autorů.
Lamentace proroka Jeremiáše jsou souborem emotivních starozákonních textů, jež jsou již od středověku předlohou mnoha zhudebnění. Jednotlivé části jsou roztříděny do série vokálních děl určených pro Svatý týden – Troisième leçon de ténèbres, tzv. temné hodinky, tedy sada děl na Zelený čtvrtek, Velký pátek a Bílou sobotu.
Program koncertu je postaven zejména na skladbách M.-A. Charpentiera, který vedle velkých děl se sborem a orchestrem s oblibou používal pro ténèbres barvu ženských sólových hlasů. Program je doplněn o části z děl Françoise Couperina, Jeana-Henriho d’Angleberta a Michela Lamberta.
Markéta Böhmová (soprán)
Pavla Radostová (soprán)
Lucie Karafiátová (alt)
Koncert se koná ve spolupráci s Brosmannovým festivalem duchovní hudby
Program:
- Leçon de ténèbres Mercredi
- M. Lambert: Incipit Lamentatio Jeremiae Prophetae
- M. A. Charpentier: In monte Oliveti (H. 111)
- M. A. Charpentier: Tristis est anima mea (H. 126)
- M. Lambert: Jerusalem convertere ad Dominum
- F. Couperin: Jod, Caph, Lamed, Mem, Nun
- M. Lambert: Jerusalem convertere ad Dominum
- M. A. Charpentier: Una hora (H. 116)
- M. A. Charpentier: Seniores populi (H. 117)
- J. H. d'Anglebert: 1. Fugue grave pour l’orgue
- Leçon de ténèbres Jeudi
- M. A. Charpentier (H. 109)
- J. H. d'Anglebert: 3. Fugue sur le même Sujet
- Leçon de ténèbres Vendredi
- M. A. Charpentier (H. 110)
Délka koncertu: 70 minut
Vstupné
200 Kč
Pro držitele karty KPKV sleva 50,- Kč
Pro obyvatele Svazku obcí Údolí Desné sleva 50,- Kč
Prodej vstupenek na místě:
- 45 minut před začátkem představení
Hlavní partner koncertu
Hlavní mecenáš koncertu
Záštitu nad koncertem převzal starosta obce Bílá Voda Ing. Miroslav Kocián.
Narodila se v Brně do hudební rodiny, začínala ve sboru Kantiléna a poté účinkovala v mnoha představeních Národního divadla Brno jako členka dětského sboru. V roce 2014 se zúčastnila Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde obdržela dvě zvláštní ceny za interpretaci. V roce 2018 úspěšně zakončila své magisterské stadium na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Od roku 2016 pravidelně hostuje ve většině českých divadel: Národní divadlo v Praze (Pamina, Servilie, Barena), Divadlo J. K. Tyla v Plzni (Ilia, Ottavia), Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě (Servilia, 1. žínka), Slezské divadlo Opava (Hraběnka Almaviva) a účastní se mnoha festivalů (Smetanova Litomyšl, Hudba Znojmo, Janáčkův máj, Zlatá pecka, Concertus moraviae, apod. Je také již pátým rokem stálou členkou souboru Czech ensemble baroque pod vedením Romana Válka, který se zabývá autentickou interpretací staré hudby. Pravidelně spolupracuje s mnoha orchestry – AKAMUS, L’armonia Terrena, Česká filharmonie, Czech virtuosi, Filharmonie Brno, Zlínská filharmonie, a dirigenty – M. Minkowski, A. Liebreich, J. Kyzlink, Z. Klauda, J. Klecker, R. Kružík a další.
Od pěti let zpívá s rodinným souborem Musica Laetitia, který se věnuje převážně barokní hudbě. Je absolventkou brněnské konzervatoře a JAMU. Jako sólová a ansámblová zpěvačka pravidelně spolupracuje se soubory různých žánrových zaměření – Ensemble Opera Diversa, Czech Ensemble Baroque, Tupá Šídla, Musica Laetitia, Collegium 1704, Ensemble Inégal, Filharmonie Brno, Brno Contemporary Orchestra, orchestr BERG, Musica Aeterna, atd. a dirigenty (A. Liebreich, P. Veber, R. Válek, V. Luks, P. Šnajdr, M. de Rose, G. Tardonová, W. Herbers, D. R. Davies, V. Spurný, atd.). Ve spolupráci s některými z nich se také podílela na uvedení několika děl v české i světové premiéře. V roce 2018 debutovala jako Barena v opeře Její pastorkyňa Leoše Janáčka v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Sólově se podílela na natočení několika CD. Své vzdělání si rozšiřuje pravidelnou účastí na pěveckých kurzech a workshopech (Letní škola barokní hudby, Letní hudební akademie Kroměříž, atp.) pod vedením předních českých i zahraničních lektorů.
Téměř šestnáct let zpívala v Kantiléně, dětském a mládežnickém sboru při Filharmonii Brno. Jako sólistka se začala na koncertních podiích objevovat od roku 2011. Od téhož roku se velmi intenzívně a téměř výhradně věnuje interpretaci staré hudby. Je stálou členkou a sólistkou The Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka. V září 2013 absolvovala svůj debut s ansámblem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse a od té doby s ansámblem pravidelně vystupuje na koncertech v tuzemsku i zahraničí. Rovněž spolupracuje s ansámblem L’armonia Terrena dirigenta Zdeňka Klaudy, Capella Ornamentata a Czech Virtuosi. Je zakladatelkou vokálního ansámblu Illegal Consort věnujícího se převážně autorům renesanční polyfonii či madrigalům. V rámci kurzů a masterclassů prohlubuje své teoretické i praktické interpretační znalosti s pomocí předních sólistů a lektorů, například Andreas Scholl (DE), Robin Tyson (UK), Marta Infante (ES), Jakub Burzýnski (PL) a další, v rámci ansámblové hudby pak se světově proslulým vokálním ansámblem The King´s singers (UK). Vedle zpěvu se profesionálně věnuje hudebnímu managementu a produkci (Vojtěch Dyk & B-Side Band, scénické provedení Leonard Bernstein: MASS, mezinárodní hudební festival Groove Brno, hudební klub Metro Music Bar v Brně).