Barokní opera Endymio

Ensemble Damian

19. 7. 2021 ve 20:00

Kongresový sál PLL

Jeseník

sdílet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Opera českého skladatele P. Davida Kopeckého Endymio (Kroměříž 1727) se dochovala pouze libretem. Novodobě ji v neobarokní podobě zhudebnil a zinscenoval skladatel muzikolog Tomáš Hanzlík. Opera byla svého času prováděna na dvoře olomouckého biskupa W. Schrattenbacha v Kroměříži, na festivalu bude uvedena v barokních kostýmech a s dobovými kulisami.

Endymionův příběh

 

Opera vypráví příběh o konfliktu mezi bohem lásky Amorem a bohyní lovu Dianou, která se nezabývá láskou, ale pouze lovem, což také stvrdila zákonem. Amor se to snaží změnit a svým šípem lásky zajistí, že se Diana zamiluje do pohledného mladíka Endymiona. Ten má ovšem oči jen pro svého pejska, který se mu ztratí v lese . Amorovy šípy následně zasáhnou také členy Dianiny družiny, kteří na svůj objevený cit různě reagují a dostávají se do komplikovaných situací. Sama Diana je Endymionem při svém vyznání lásky odmítnuta. Amor se cítí vítězně. Diana ovšem zjistí, že Aurilla z její družiny také miluje Endymiona a mstí se. Objevuje se první volání po zrušení jejího zákona. Endymio je zdrcen ztrátou svého psa a žádá o věčný spánek. Diana je nakonec sama a ruší svůj zákon o lásce. Každý může milovat.

Vstupné

250 / 220 Kč

Pro držitele karty KPKV sleva 40 Kč

Prodej vstupenek na místě:

Hlavní partneři:

Partner koncertu

Záštitu nad koncertem přijala

Mgr. Bc. Zdeňka Blišťanová, starostka města Jeseník

Obsazení

Ensemble Damian

Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. V první oblasti čerpá z bohatého fondu českých a moravských archivů, ve druhé spolupracuje převážně se skladateli Vítem Zouharem a Tomášem Hanzlíkem, který je zároveň uměleckým vedoucím souboru.

Ensemble Damian má pohyblivý počet členů podle provozovaných skladeb. V největším obsazení dosahuje velikosti komorního orchestru a komorního sboru. Pro jeho vokalisty je příznačné používání rovného hlasu s přirozenou barvou nezatíženou vibrátem a jinými operními zvyklostmi. Pro interpretaci barokní hudby používá kopií dobových nástrojů. Soubor se rovněž snaží opouštět schéma klasické koncertní prezentace a koncipovat své programy do tematicky propojených ploch. Věnuje se převážně scénickému provádění barokních i soudobých oper. Cílem není historická rekonstrukce, ale živý a současný tvar, který je dobře srozumitelný širokému spektru diváků. V řadě projektů soubor kombinuje historické, moderní a netradiční nástroje. Soubor působí při Katedře hudební výchovy UP v Olomouci. 

Tomáš Hanzlík

Hudební skladatel, muzikolog, pedagog a výtvarník Tomáš Hanzlík (nar. 29.7.1972) je uměleckým vedoucím Ensemble Damian (zal. 1996) a zároveň impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach (2004). Stál u zrodu tří olomouckých festivalů: Baroko (od r. 1998, v r. 2009 udělena cena Olomouckého kraje), Opera Schrattenbach (od r. 2005), Olomoucké barokní slavnosti (od r. 2013). Byl uměleckým vedoucím Dětské opery Olomouc při SGO (2006-16), pro kterou napsal řadu původních titulů. Je odborným asistentem na KHV PdF UP (od r. 2004).  1. února 2004 premiéroval v projektu Národního divadla Bušení do železné opony svou operu Yta innocens (Nevinná Yta) Po jejím úspěchu získal objednávku na celovečerní dílo pro soubor Národního divadla v Praze. Zhudebnil anonymní latinský text Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého – premiéra 25. ledna 2007). V roce 2011 měla premiéru jeho opera La Dafne (komponovaná společně s V. Zouharem), která byla na repertoáru Národního divadla v Brně až do r. 2019. Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů. Jeho specializací na poli staré hudby je kantorská tvorba, tvorba členů piaristického řádu a barokní opery svázané s Českým a Moravským prostředím. Při inscenaci těchto děl se Hanzlík výrazně podílí na jejich výtvarné podobě (návrhy a výroba dekorací a rekvizit, režie). V letech 2005 – 2010 zrekonstruoval klasicistní kovárnu v Doubravici, kde žije a tvoří opery, sochy a obrazy.

Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. Za více než 25 let sólové kariéry oslovil svým mimořádným muzikantským projevem posluchače v nejvýznamnějších kulturních centrech po celém světě. Mezi jeho dirigentské partnery patří osobnosti jako Daniel Barenboim, Seiji Ozawa, Simon Rattle, Naame Jarvi, James Lewin, Vladimír Askhenazy, James de Priest, Marek Janowski. V sezónách 2003 – 2010 byl sólohornistou Berlínské filharmonie, zcela ojedinělá je také Baborákova popularita v Japonsku, kam od roku 1994 pravidelně jezdí na turné, kde vystoupil například s orchestry NHK Symphony Orchestra, Tokyo metropolitan Orchestra, Yomiury Symphony Orchestra a mnoha dalšími. Pro japonskou nahrávací společnost Octavia records (Exton,Cryston) zrealizoval v průběhu deseti let více než 20 cd titulů, mezi nimi nahrávky J. S. Bacha, které si našli desetisíce posluchačů. CD Baborak Ensemble bylo vyznamenáno cenou japonských kritiků. Významnou a důležitou součástí hudebního života Radka Baboráka je komorní hudba. Založil a umělecky vede soubory Baborak Ensemble v základním obsazení lesní roh a smyčcové kvarteto, Český hornový sbor pokračující v 300 – leté tradici hornové hry v Čechách, smyčcový soubor Pražští komorní sólisté, u jehož zrodu stál v roce v roce 1960 Václav Neumann. Je členem Afflatus Quintet, se kterým získal první cenu na soutěži ARD v Mnichově. Na recitálech vystupuje v duu s klavíristkou Yoko Kukuchi, vítězkou Mozartovi soutěže v Salcburku, s varhaníkem Alešem Bártou a harfenistkou Janou Bouškovou. Je členem souboru Berlín – Mnichov – Vídeň Oktett, spolupracuje s Berlínskými barokními sólisty.

Podpořili: