Jiří Antonín Benda:
opera Vesnický trh

30. 5. 2022 v 19:00

Divadlo Šumperk

Šumperk

sdílet

Novodobá premiéra komické opery skladatele J. A. Bendy Vesnický trh se odehraje v Šumperku. Na objednávku festivalu a u příležitosti 300 let od narození Jiřího Antonína Bendy (1722 – 1795) ji připravuje rezidenční soubor Musica Florea v čele s Markem Štrynclem a s plejádou dalších spolupracovníků a účinkujících. Opera se na českém území scénicky ještě neprováděla.

Účinkují:

režie: Magdalena Švecová, scéna: Václav Krajc, Jiří Bláha, kostýmy: Roman Šolc, Markéta Stormová

orchestr: Musica Florea, sbor: Collegium Floreum,  hudební nastudování, dirigent: Marek Štryncl

herecká role: Justin Svoboda

Sólisté:

Helena Kalambová

Eliška Minářová

Doubravka Součková

Miloš Horák

Vincent Ignác Novotný

Čeněk Svoboda

Opera Vesnický trh (Der Jahrmarkt / Der Dorfjahrmarkt / Lukas und Bärbchen) obsahuje po hudební stránce všechny potřebné složky vysoce kvalitního díla, včetně „extrémních“ nároků pěveckých partů, a to jak z hlediska náročné virtuozity, tak i poeticko-afektového přístupu. Hudba J. A. Bendy je v ní veselá, průzračná s jasnou melodickou linkou, radostná a na poslech velmi osvěžující.  Ve své době se tak připojil k proudu odlehčených zpěvoher, které nastupovaly po éře barokních statických oper. Traduje se, že si Bendovy skladby velice oblíbil i W. A. Mozart.

Děj opery:

Příběh se odehrává v kterési vesnici poblíž Lipska v den jarmarku. Mezi stánky se prochází plno lidí včetně zámeckého pána, který vzpomíná na šťastné mládí strávené v této vesničce. Od stánků zaznívá hlas prodavačky Lenky, která vychvaluje své zboží. Zastaví se u ní snoubenci Lukáš a Baruška, nevěsta vybírá ženichovi svatební klobouk. O chvíli později se Baruška ocitá uprostřed jarmarečního ruchu tváří v tvář zámeckému pánovi. Dívka ho upoutá svým půvabem a pán se jí vlídně vyptává na její osudy. Baruška si stěžuje, že její a Lukášovi rodiče se nemohou dohodnout na termínu svatby. Bojí se, aby je nestihlo podobné neštěstí jako dva jiné snoubence, které zasypalo kamení den před svatbou. Zároveň si dívka stěžuje na pánova bratrance – plukovníka, který se k ní chová velmi dotěrně. Zámecký pán Barušce radí, aby se s ním vypořádala jako s každým jiným, kdyby byl příliš drzý. K tomu se Barušce vzápětí naskytne příležitost. Plukovník se k ní přitočí a snaží se ji získat dary. Baruška rázně odmítá a dělá si z něj legraci. On se nenechá odbýt a snaží se ji políbit. Baruška oplatí rázným políčkem, on ji však políbí znovu, naneštěstí právě v momentě, kdy se objeví Lukáš. Ten se rozzuří a prohlásí, že už Barušku nechce nikdy vidět.

Délka koncertu: 70 minut

Mluvené slovo česky, zpěv německy.

Vstupné

350 Kč / 300 Kč / 250 Kč

Pro držitele karty KPKV sleva 50,- Kč

Prodej vstupenek na místě:

Hlavní partner koncertu

Partner koncertu

Záštitu nad koncertem převzal

Mgr. Tomáš Spurný, starosta města Šumperk

Soubor Musica Florea založil v roce 1992 violoncellista a dirigent Marek Štryncl s cílem věnovat se stylově poučené interpretaci hudby a zprostředkovat divákům „starou“ hudbu v takové podobě, v jaké zněla v době svého vzniku. Hudebníci hrají na dobové nástroje či jejich repliky, což od nich vyžaduje mistrovské zvládnutí techniky. Součástí práce souboru je tedy i studium dobových pramenů, badatelská činnost a kreativní oživování zapomenutých interpretačních postupů. Posluchač takového špičkového přednesu si pak může dopřát barevnější a plastičtější hudební zážitek, než na jaký je zvyklý od velkých soudobých hudebních těles.

Repertoár souboru zahrnuje komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, oratorní i operní od počátků baroka až po 20. století. Musica Florea je iniciátorem novodobých nastudování oper a baletů především období baroka.

Rozsáhlé oratorní skladby či mše realizuje ve spolupráci s vlastním sborem Collegium Floreum. Šumperské publikum jejich virtuozitu zažilo v roce 2021 při uvedení premiéry Oratoria Václava Horálka.

Dirigent, violoncellista, sbormistr a skladatel Marek Štryncl (1974) zastával již při studiu na konzervatoři v Teplicích místo koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou AMU v oboru dirigování a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zúčastnil se mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci. Spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly. Jeho repertoár zahrnuje tvorbu od raného baroka až po romantismus a soudobé skladby. Vyučuje dirigování a sbormistrovství na Univerzitě Karlově a barokní violoncello na Janáčkově akademii v Brně. Jako umělecký ředitel působí v Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích. Okouzlení principy dobových divadel ho přivedlo k vytvoření unikátního barokního divadla Florea-Theatrum. Založil soubor Musica Florea.

Vystudovala nejprve hru na housle na konzervatoři v Českých Budějovicích a v Praze, dále na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. V roce 2004 absolvovala na JAMU v Brně operní režii ve třídě doc. Aleny Vaňákové. Komorní opera JAMU uvedla například její inscenace Milhaudovy Opuštěné Ariadny Osvobozeného Thésea, Žirafí operu Markéty Dvořákové, Počátek románu a balet Rákós Rákoczy Leoše Janáčka (premiéra v rámci Mezinárodního festivalu Janáčkovo Brno 2004).

K dalším jejím inscenacím patří Krčkova elektroakustická opera Nevěstka Raab (2003) a Stravinského Příběh vojáka (2005), který byl zahajovacím představením po rekonstrukci otevřeného divadla Reduta v Brně. Pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni nastudovala Donizettiho Dona Pasquala (2005), Mozartovu Figarovu svatbu (2007), Dvořákova Jakobína (2010) a Krčkovu operu Šaty, jaké svět neviděl (2014). Pro Národní divadlo v Praze vytvořila inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty (2008) a Mozartovy Figarovy svatby (2018), spolupracovala na uvedení Brittenovy Noemovy potopy (2016) a v letošní sezóně připravila Rossiniho  Lazebníka sevillského . V Národním divadle Brno režírovala Donizzetiho  Nápoj lásky (2017) , Zámečníkova Ferdu Mravence (2020) a Pucciniho Bohému ( 2021).

Pravidelně spolupracuje s Festivalem Smetanova Litomyšl, podílela se na založení staggiony na Zámku v Nových Hradech a uvedla zde řadu projektů (H. Purcell The Fairy Queen, J. P. Rameau Pygmalion,  Monteverdi- Benda- Martinů – 3x Ariadna…)  Spolupracuje také s Festivalem komorní hudby v Českém Krumlově, pro který nastudovala několik barokních oper . Vyučuje  na Pražské konzervatoři operní herectví. V letech 2015-2019 2015 také působila jako moderátorka pořadu Noční Mikroforum  v Českém rozhlase.

Podpořili:

nefunguje

nnnnn

  • Item #1
    $12
    Lorem ipsum dolor sit amet, mea ei viderer probatus consequuntur, sonet vocibus lobortis has ad. Eos erant indoctum an, dictas invidunt est ex, et sea consulatu torquatos. Nostro aperiam petentium eu nam, mel debet urbanitas ad, idque complectitur eu quo. An sea autem dolore dolores.