Antonín Reichenauer:
český Vivaldi

soubor Musica Florea

28. 6. 2021 ve 20:00

Kostel Zvěstování Panny Marie

Šumperk

sdílet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Musica Florea jako rezidenční soubor festivalu ve svém programu akcentuje jednoho z nejzajímavějších českých barokních skladatelů. Antonín Reichenauer je znám především jako autor chrámové hudby. Poslední léta ale přinesla překvapení v podobě objevů jeho instrumentálních děl, která jsou stylově velice blízká dílům Antonia Vivaldiho. Program v této podobě bude na festivalu premiérován.

Program:

Vstupné

300 / 260 Kč

Pro držitele karty KPKV sleva 40 Kč

Prodej vstupenek na místě:

Hlavní partner koncertu

Záštitu nad koncertem převzal Mgr. Tomáš Spurný, starosta města Šumperk.

Soubor Musica Florea byl založen roku 1992 violoncellistou a dirigentem Markem Štrynclem jako jeden z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené interpretace v České Republice. Hra na dobové nástroje podložená studiem dobových pramenů a estetiky, badatelská činnost a kreativní oživování zapomenutých interpretačních stylů i prostředků se staly základními charakteristickými rysy ansámblu.

Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, oratorní i operní od počátků baroka až po 20. století.

Musica Florea hostovala od počátku své existence na významných světových festivalech, spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly a obdržela řadu prestižních ocenění (např. nejvyšší ohodnocení Diapason, cenu Zlatá Harmonie, ocenění Cannes Classical Award  ad.). 

Od roku 2002 soubor pořádá vlastní koncertní řady, ve kterých klade důraz na prezentaci nově objevených skladeb i skladeb již známých, které si ale zasluhují návrat k interpretační původnosti. Musica Florea je též iniciátorem novodobých nastudování oper a baletů především období baroka, často v novodobých premiérách (např. balet Josepha Starzera La guirlande enchantée, světová premiéra Armidy G. Scarlattiho, balet Opuštěná Didó Gaspara Angioliniho, opera Johanna J. Fuxe Costanza e Fortezza, opera G. F. Händla, F. Bononciniho a F. Amadeiho Muzio Scevola, která měla novodobou premiéru na festivalu Händel-Festspielle, divadelní slavnost Phasma Dionysiacum Pragense, ad.). V roce 2014 vznikla pro přiblížení dobové divadelní praxe mobilní scéna na principech barokního divadla Florea Theatrum.

Musica Florea se v posledních letech systematicky věnuje rovněž symfoniím Antonína Dvořáka podle principů romantické interpretace na dobové romantické nástroje a pořizuje komplet jejich nahrávek. Rozsáhlé oratorní skladby či mše pak realizuje Musica Florea ve spolupráci s vlastním sborem Collegium Floreum, který také založil a jako sbormistr vede Marek Štryncl.

Dirigent, violoncellista, sbormistr a skladatel Marek Štryncl (1974, Jablonec n. N.) zastával již během studia na konzervatoři v Teplicích funkci koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou AMU v oboru dirigování (2002) a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zároveň se zúčastnil mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci. Spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly a sólisty (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, The New Israeli Vocal Ensemble, Boni Pueri, Orlando Consort, Pražský komorní sbor, Les Musiciens du Paradis, Pražská komorní filharmonie…). Jeho repertoár zahrnuje tvorbu od raného baroka až po romantismus a soudobé skladby. Zájem o dobovou interpretaci přivedl Marka Štryncla v roce 1992 k založení souboru Musica Florea. Nevyhýbá se ani experimentálním projektům, kam patří např. spolupráce se zpěvačkou Ivou Bittovou (V. Godár Mater, EMC, 2007) nebo provádění romantické symfonické hudby na dobové nástroje v původní interpretaci. Vyučuje dirigování a sbormistrovství na Univerzitě Karlově a barokní violoncello na Janáčkově akademii v Brně. Jako umělecký ředitel působí téměř 10 let v Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích. Okouzlení „transcendentními“ principy dobových divadel ho přivedlo k vytvoření unikátního převozného barokního divadla Florea-Theatrum.

RADEK BABORÁK

Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. Za více než 25 let sólové kariéry oslovil svým mimořádným muzikantským projevem posluchače v nejvýznamnějších kulturních centrech po celém světě. Mezi jeho dirigentské partnery patří osobnosti jako Daniel Barenboim, Seiji Ozawa, Simon Rattle, Naame Jarvi, James Lewin, Vladimír Askhenazy, James de Priest, Marek Janowski. V sezónách 2003 – 2010 byl sólohornistou Berlínské filharmonie, zcela ojedinělá je také Baborákova popularita v Japonsku, kam od roku 1994 pravidelně jezdí na turné, kde vystoupil například s orchestry NHK Symphony Orchestra, Tokyo metropolitan Orchestra, Yomiury Symphony Orchestra a mnoha dalšími. Pro japonskou nahrávací společnost Octavia records (Exton,Cryston) zrealizoval v průběhu deseti let více než 20 cd titulů, mezi nimi nahrávky J. S. Bacha, které si našli desetisíce posluchačů. CD Baborak Ensemble bylo vyznamenáno cenou japonských kritiků. Významnou a důležitou součástí hudebního života Radka Baboráka je komorní hudba. Založil a umělecky vede soubory Baborak Ensemble v základním obsazení lesní roh a smyčcové kvarteto, Český hornový sbor pokračující v 300 – leté tradici hornové hry v Čechách, smyčcový soubor Pražští komorní sólisté, u jehož zrodu stál v roce v roce 1960 Václav Neumann. Je členem Afflatus Quintet, se kterým získal první cenu na soutěži ARD v Mnichově. Na recitálech vystupuje v duu s klavíristkou Yoko Kukuchi, vítězkou Mozartovi soutěže v Salcburku, s varhaníkem Alešem Bártou a harfenistkou Janou Bouškovou. Je členem souboru Berlín – Mnichov – Vídeň Oktett, spolupracuje s Berlínskými barokními sólisty.

Podpořili: